Voelen. Durven. Doen.

BIJ JEZELF BLIJVEN IN CONTACT MET ANDEREN

Soms is het lastig om in contact met een ander echt bij jezelf te blijven. Je merkt dat je tijdens een gesprek energie verliest of dat je niet goed meer weet wat voor jou belangrijk is. Je zegt ja, terwijl je nee bedoelt om de ander een plezier te doen.

bij jezelf blijven

Om je bewust te blijven van je grenzen in contact met anderen zijn er 3 hulpmiddelen.

1. Blijf in contact met je lichaam

In deze tijd leven veel mensen alleen nog vanuit hun hoofd. Terwijl juist je lichaam heel veel informatie verschaft over wat wel en niet goed voor je is.

De eenvoudigste manier om in contact te blijven met je lichaam is om je lichaam bewust te blijven voelen. Voel hoe je voeten de grond raken, hoe je billen contact hebben met de zitting, hoe je rug de leuning van de stoel raakt.

Wil je meer naar je lichaam luisteren dan kun je eens gaan letten op de signalen die je lijf geeft. Waar in je lijf voel je het als je boos bent? Hoe voelt het als je geïrriteerd bent en wat is het verschil met boos? Waar in je lijf voel je restanten van ingeslikte emoties. Drukken ze op je schouders of krioelen ze in je maag?

Als je tijdens een gesprek bewust bent van de signalen die je lichaam je geeft, kun je beter bij jezelf blijven.

2. Let op de verschillen tussen jou en de ander

‘Mijn gesprekspartner is ook een vrouw. Ze heeft ook blond haar en ze is net zo oud als ik. Ze woont ook in Drenthe en heeft ook twee honden.’ Als je op deze manier kijkt naar de persoon waar je mee spreekt, voel je je waarschijnlijk heel sterk verbonden. Dat kan zo sterk worden dat de gevoelens van jouw gesprekspartner jouw gevoelens worden. Je bent je op dat moment niet meer bewust van de grenzen tussen jou en de ander.

‘Mijn gesprekspartner is veel kleiner dan ik. Ze heeft kinderen en die heb ik niet. Ze is in Drenthe geboren en ik in de Randstad.’ Op deze manier wordt je bewust van het feit dat zij niet hetzelfde is als jij. Dat je twee verschillende wezens bent en dat haar emoties niet jouw emoties zijn. Door beide dingen tegelijkertijd bewust te worden, creëer je op een gezonde manier verbinding.

Speel er maar eens mee. Als je merkt dat je veel te veel in de huid van je gesprekspartner kruipt, ga je op zoek naar verschillen. Als je veel afstand tot je gesprekspartner voelt, ga dan op zoek naar overeenkomsten.

3. Kijk met een brede blik

Ken je dat: je zit in een lastig gesprek en je wordt er helemaal in vastgezogen. Eerst zie je alleen nog het hoofd van je gesprekspartner, dat vult het hele beeld. Uiteindelijk zie je alleen nog een grote, pratende mond. Zoiets gebeurt bijvoorbeeld tijdens een sollicitatie- of beoordelingsgesprek. Het is haast onmogelijk om je op dat moment nog bewust te zijn van je eigen behoeftes en de ruimte die je nodig hebt.

Op zo’n moment kun je de brede blik inzetten: je blijft de ander aankijken en je merkt op wat je nog meer kunt zien zonder je ogen te bewegen en je focus te verleggen. De brede blik kun je oefenen.

Terwijl je deze blog op je scherm blijft lezen, ga je op zoek naar wat je nog meer kunt zien. Wat zie je naast je scherm, wat zie je uit je ooghoeken? Ondertussen lees je gewoon door. Houd eens een hand op bovenarm-afstand van je oren. Beweeg je vingers wat en blijf naar het beeldscherm kijken. Hoever kun je je hand naar achteren bewegen en hem toch nog blijven zien.

Als je regelmatig oefent met de brede blik kun je dit heel eenvoudig tijdens een gesprek inzetten en helpt dit je om beter bij jezelf te blijven.

Oefening

Bekijk eens een emotionele film terwijl je jezelf helemaal in het scherm vast zuigt. Alle grenzen tussen jou en de film zijn verdwenen. Jij bent de hoofdrolspeler en voelt alle emoties. Je ziet niets anders dan de film, jij bent de film. Voel maar hoe dat voelt.

  • Wordt je bewust van je lichaam, hoe zit je op de bank, hoe voelen je voeten?
  • Wat zijn de overeenkomsten en wat de verschillen tussen jou en de hoofdrolspeler van de film?
  • Hou dan je aandacht bij de film maar zet de brede blik in. Wat kun je allemaal nog meer in de kamer zien?

En hoe verandert dat je gevoel?

De 3 methoden kun je elk apart gebruiken of in combinatie. Experimenteer er eens mee en laat me weten wat voor jou werkt.

Meer lezen



← Terug naar overzicht

Effectief Sensitief | NLP Life Coach | Groningen

© copyright 2018 | Privacyverklaring | Algemene voorwaarden