Voelen. Durven. Doen.

EEN OEFENING EN 5 TIPS OM BETER TE GRONDEN

Ons hoofd lijkt tegenwoordig wel op een voetstuk te staan. Hoofdarbeid wordt hoog gewaardeerd. Veel werk is computerwerk geworden en ontspannen doen we achter Youtube en Facebook. Daarnaast draaien onze hersens volle toeren om werk, gezin en hobby’s te combineren. Hoe gaat dat bij jou?

jezelf gronden quote

Ga nu eens even rustig zitten en ga met je aandacht naar je voeten en je benen. Hoe raken je benen de stoel? Hoe voelt het contact van je voeten op de grond? Voelen je voeten warm of koud?

Als je het contact met je voeten kwijt raakt, wordt het moeilijker om zaken te realiseren. Om alle ballen in de lucht te houden, heb je jouw onderstel hard nodig. Als al jouw energie naar je hoofd gaat, raak je instabiel en snel uit balans.

Ken je dit? Je struikelt over je eigen voeten, je laat van alles vallen, je dagdroomt en fantaseert maar er komt niet veel uit je handen. Je bent slecht gegrond. Gronden zorgt ervoor dat je letterlijk en figuurlijk met twee benen stevig op de grond staat. Een goede gronding, goed contact met je lijf is de fundatie onder alles wat je doet.

5 Tips om beter te gronden

  • verwen je voeten en je benen regelmatig met een scrubbeurt, een voetenbadje of een lekkere bodylotion
  • ga tuinieren, wandelen in de natuur, boetseren of met je handen een brooddeeg kneden
  • voel je lijf door te dansen, te stampen of te springen
  • maak eens een wandeling op blote voeten bijvoorbeeld op het strand of op een van de blote voetenpaden van Staatsbosbeheer
  • let op je zithouding: billen op de stoel en voetenzolen op de grond

Oefening om je gronding te versterken

Zittend, bijvoorbeeld achter je bureau
1.Ga met je aandacht naar benen en je voeten. Voel hoe je benen de stoel raken. Voel hoe jevoeten contact maken met de grond.
2.Word je bewust van de zwaartekracht die je zachtjes in de stoel trekt. Ontspan je benen doorje spieren terwijl je inademt even aan te spannen en op je uitademing weer los te laten.
3.Ga met je aandacht naar je voeten. Stel je voor dat er wortels uit je voeten groeien. Die wortels verankeren je diep in de aarde. Ze zorgen voor jouw stevigheid. Voel maar hoe je voeten zwaar worden.
4.Adem een paar keer rustig in en uit terwijl je met je aandacht bij je voeten blijft.
5.Beëindig de oefening door je tenen te bewegen en je benen even zachtjes los te schudden.Misschien voel je de behoefte om je even uit te rekken of te gapen.

Als je door deze oefening heel erg bewust wordt van de spanning in je lijf kun je deze door je voeten afvoeren de aarde in. Zie maar hoe stromend water langs en door je lijf stoomt en alle spanning losmaakt en meeneemt via je benen en voeten de aarde in. Stel je het geluid maar voor van een afvoerputje dat verstopt zat en nu gorgelend leegloopt. Alles wat spanning is en niet behaaglijk voelt laat je los en zie maar hoe het bij je voeten de aarde in stroomt.

Na deze oefening ben je hopelijk een stukje meer ontspannen en je weer bewust van je voeten. Welke van de tips ga je morgen toepassen om je gronding te versterken?

Meer lezen



← Terug naar overzicht

Effectief Sensitief | Life Coach | Groningen

© copyright 2018 | Privacyverklaring | Algemene voorwaarden