life coaching voor sensitieve professionals

WAT GUN JIJ JEZELF

Jezelf iets gunnen gaat niet alleen over materiële zaken. Misschien juist wel helemaal niet. Het gaat vooral om hoeveel ruimte jij jezelf gunt.

Mag je een dagdeel voor jezelf nemen om alleen maar leuke dingen te doen?

Mag je doen en zeggen waar je behoefte aan hebt?

Mag je de rust nemen om dingen één voor één te doen?

Mag je jouw dagindeling afstemmen op je energielevel in plaats van op wat moet?

Mag je jouw goede humeur vasthouden ook als de ander een baaldag heeft?

wat gun jij jezelf quote

Een ander iets gunnen is niet zo moeilijk. We doen het de hele dag. We gunnen de ander een luisterend oor. We gunnen de ander onze steun en aandacht. We gunnen het bedrijf waar we werken onze toewijding. We gunnen de buurjongen zijn momentje harde muziek (oké met mate weliswaar).

Zo gul als we naar de ander zijn met onze tijd, tolerantie en aandacht zo vrekkig zijn we naar onszelf. Veel mensen die ik in mijn coachpraktijk ontmoet kijken vooral naar de buitenwereld en passen zich aan op wat ze denken dat een ander van ze verwacht.

Hun voelsprieten zijn constant naar buiten gericht.

Ze hebben moeite om bij zichzelf te blijven en last van de energie van anderen. In hun poging zichzelf tegen de energie van de ander te beschermen, gaat hun aandacht nog meer naar buiten. Het buiten zich houden van andermans energie wordt bijna een dagtaak.

Stel je eens voor hoe je jouw eigen ruimte kan innemen als je jezelf die ruimte gunt.

Gun jezelf de ruimte om te spelen, de ruimte om eens gek te doen, de ruimte om het een keer niet te weten. Gun jezelf de ruimte om een fout te maken, de ruimte om blij, boos of verdrietig te zijn.

Als jij je aandacht van buiten naar binnen richt en aan de slag gaat met waar jouw interne zonnetje van gaat stralen, zul je vanzelf minder last krijgen van al die prikkels uit de buitenwereld.

5 Manieren om jezelf iets te gunnen en je eigen ruimte in te nemen

  • Maak een lijstje met 5 dingen die je als 8-jarige deed en waar je blij van werd. Voer er deze week eentje van uit. Ook als het een suikerspin eten is
  • Maak een lijstje van 20 dingen die je graag doet. Zingen, tuinieren, fietsen, taarten bakken, fotograferen enz. Wanneer heb je ze voor het laatst gedaan? Kies er 2 uit en maak daar de komende periode tijd voor.
  • Hang de tekst “Wat gun jij jezelf vandaag?” op een plek in je omgeving. Plak hem op de spiegel van de badkamer of op je beeldscherm.
  • Teken een cirkel op een A4tje. Jouw eigen ruimte. Schrijf in de cirkel 5 dingen waar je meer aandacht aan wilt geven, die je blij maken en je energie geven. Zet buiten de cirkel 5 dingen waar je jouw aandacht uit terug wilt trekken, die je energie kosten. Besteed de komende tijd de meeste aandacht aan de dingen in jouw cirkel. Alles waar je aandacht op richt groeit.
  • Scheur afbeeldingen uit tijdschriften die weergeven waarmee je jouw eigen ruimte wilt vullen. Maak op een A4tje een collage van deze afbeeldingen en zet die op een prominente plek in je omgeving.

Ik ben benieuwd hoe de oefeningen jouw energie laten stromen en welke ontdekkingen je doet.

Meer lezen



← Terug naar overzicht

Effectief Sensitief | NLP Life Coaching | Groningen

© copyright 2018 | Privacyverklaring | Algemene voorwaarden